O nouă sală de clasă online a fost deschisă în luna iunie pentru coordonatorii de voluntari din organizațiile Caritas participante în proiectul ABC-EUAV. Cursul inițial a fost planificat să aibă loc în Viena, dar pandemia de Covid-19 a schimbat planul și așa cum este și în munca cu voluntari, trebuie să fim creativi și să ne adaptăm.
„În această perioadă dificilă, mai mult ca oricând s-a simțit nevoia implicării voluntare în acțiuni de binefacere, de susținere spirituală și morală precum și în acțiuni de strângere de fonduri. Oamenii au nevoie să simtă că cineva le este alături în special în momentele critice. Chiar dacă nu există o tradiție bine înrădăcinată privind implicarea în activități de voluntariat în țara noastră, realitățile timpului au făcut ca acest fenomen să devină din ce în ce mai popular în rândul tinerilor. Coordonarea calitativă a voluntarilor reprezintă o provocare pentru orice organizație”, a explicat Jeanina Băbuță, responsabilă pentru voluntarii în cadrul Asociației Centrul Diecezan Caritas Iași.
Discuțiile între participanți din țări precum Ucraina, Serbia, Kosovo, Muntenegru, Armenia, Georgia, Austria, de la Caritas Europa și reprezentanți din trei dieceze din România (Alba Iulia, Iași, Satu Mare) au fost bazate pe realitățile din fiecare țară iar modalitățile interactive de predare online ne-au ajutat să înțelegem stadiul în care ne aflăm în procesul voluntariatului și cum poate fi îmbunătățit. Profesionalismul cu care s-a construit programul de instruire a fost vital și asta s-a datorat experienței și dăruirii trainerului Cristina Rigman.
Temele dezbătute și aprofundate în perioada de formare au inclus definirea voluntariatului și analizarea modului în care este percepută activitatea de voluntariat și stabilirea principiilor voluntariatului. S-a conturat rolul coordonatorului de voluntari și au fost stabilite sarcinile acestuia. A urmat o introducere în etapele esențiale ale voluntariatului.
Scopul formării a fost de a răspunde necesității pregătirii persoanelor care coordonează activitățile voluntarilor în organizațiile nonguvernamentale, ceea ce va îmbunătății și va face ca serviciile oferite să fie diversificate. Sarcina de coordonare a voluntarilor este una complexă și reprezintă o resursă indispensabilă. Ca rezultat direct al participării la sesiunea de instruire s-a format un grup de lucru din care fac parte coordonatorii de voluntari din organizații diecezane Caritas din Iași, Oradea, Alba Iulia și Satu Mare pentru a definitiva un parcurs unitar al voluntarilor. De asemenea în perioada septembrie- octombrie 2020 se vor organiza training-uri pentru toți coordonatorii de voluntari din organizațiile diecezane/eparhiale Caritas pentru a crește performanța în cadrul activităților de voluntariat.
Cursul de management de voluntariat a fost o activitate a proiectului ABC-EUAV, finanțat prin programul „Voluntari UE pentru ajutor umanitar”. Această inițiativa a Uniunii Europene promovează voluntariatul cetățenilor în contextul umanitar. Programul oferă organizațiilor nonguvernamentale active în asistență umanitară finanțări pentru proiecte de dezvoltarea capacităților și de asistență tehnică, dar și pentru programe de trimitere și găzduire a voluntarilor.