Funcția principală a Caritas România este de a reprezenta interesele membrilor săi, cele 10 asociații Caritas, în relația cu autoritățile centrale și cu alți parteneri strategici la nivel național, prin susținerea unui dialog constant pentru îmbunătățirea cadrului legislativ privind funcționarea și finanțarea serviciilor sociale adresate persoanelor vulnerabile.
Primordială în activitatea de advocacy este justiția socială, respectarea drepturilor beneficiarilor Caritas și asigurarea de șanse egale pentru aceștia.
Prin acțiunile de advocacy la nivel național, urmărim să promovăm și să creștem vizibilitatea impactului pozitiv și durabil pe care il generează în comunități activitatea organizațiilor membre. Astfel, contribuim la informarea și sensibilizarea publicului larg, a autorităților, instituțiilor publice locale și centrale asupra rolului pe care îl au organizațiile Caritas prin furnizarea de servcii sociale, medicale si educationale.
Obiectivul principal al activității noastre de lobby și advocacy este de a asigura sustenabilitatea financiară a serviciilor sociale din surse multiple, private și publice. Aceasta implică, pe lângă furnizarea serviciului propriu-zis, dezvoltarea unor activități de strângere de fonduri care necesită resurse umane și financiare suplimentare. In ceea ce privește finanțarea publică, de la bugetele locale și de stat, milităm pentru externalizare prin contractarea serviciilor sociale, modalitate care va asigura un raport cost-calitate adecvat, va duce la creşterea nivelului de calitate al serviciilor sociale furnizate, a eficienţei acestor servicii raportat la obiectivul final și anume incluziunea socială a beneficiarilor.
Pentru a crește reprezentativitatea și forța de negociere în relația cu autoritățile publice locale și centrale, Caritas România colaborează și se coalizează cu alte rețele și federații cu obiective similare. Această abordare ajută ONG-urile să devină o voce comună în influențarea politicilor publice, în diseminarea şi transferul de bune practici.
În ce constă activtatea de advocacy:
- Analiza de nevoi, culegere de informații și date statististice, studii de caz, exemple de bună practică etc de la membrii pe baza cărora se întocmesc rapoarte
- Scriere de documente de poziție, formulare de recomandări și/sau amendamente pentru îmunătățirea legislației din domeniul asistenței sociale
- Campanii de informare și sensibilizare
- Evenimente publice, conferințe, seminarii, forumuri
- Formare profesională în lobby și advocacy pentru membrii si ONGurile partenere
- Întâlniri directe cu factori de decizie politică
- Participări la dezbateri publice și consultări inițiate de ministerele de resort
- Prezentări de poziție in ședințele comisiilor de specialitate din Parlamentul României
- Coalizarea în rețele și platforme naționale și europene-