Serviciile sociale joacă un rol important în protecția socială și în responsabilizarea oamenilor de a gestiona sau de a depăși situațiile dificile cu care se confruntă. În funcție de țară, serviciile sociale publice pot fi organizate și finanțate în diferite moduri la se care pot aplica regulile pieței unice europene. Exista o continua dezbatere cu privire la complexitatea sectorului serviciilor sociale și cu privire la măsura în care legislația UE ar trebui să se aplice in sectorul serviciilor sociale
Cu scopul de a asigura proceduri mai eficiente și simplificate și să promoveze un raport mai bun calitate-preț ca fiind unul dintre criteriile de atribuire a contractelor publice, Comisia Europeană a propus o revizuire a Directivei privind achizițiile publice și a Directivei privind contractele de concesiune în decembrie 2011 . Parlamentul European a votat cu privire la aceste directive în ianuarie 2014 și Consiliul le-a adoptat în februarie 2014.
Obiectivul noii directive privind achizițiile publice este de a contribui la “punerea în aplicare a politicilor de incluziune privind mediul, incluziunea socială și politicile de inovare.” Acestă directivă recunoaște caracteristicile specifice ale serviciilor sociale și oferă o listă de “servicii sociale și alte servicii specifice” în condițiile unui regim mai indulgent. Regimul este bazat pe un prag mai mare de € 750.000 – contractele aflate sub acest prag nu sunt relevante pentru regulile pieței interne a UE. În ceea ce privește criteriile de atribuire, statele membre trebuie să decidă dacă o autoritate contractantă poate acorda finanțări nu doar pe baza prețului, ci și în baza altor criterii: “Statele membre vor trebui să se asigure că autoritățile contractante pot lua în considerare, printre altele, toate criteriile de calitate și de continuitate pe care le consideră necesare pentru serviciile în cauză.
Statele membre pot elimina criteriul prețului unic ca atribuire pentru astfel de servicii. “Directiva privind atribuirea contractelor de concesiune prevede o definiție a concesiilor în sectorul public și stabilește anumite obligații în ceea ce privește selectarea și atribuirea de criterii. Noua lege are ca scop “crearea unui cadru comun pentru un instrument major de management public în Europa, cu scopul de a stimula investițiile în serviciile publice.” Statele membre au termen ca până în aprilie 2016 să pună în aplicare noile norme în legislația lor națională.
Caritas Romania, prin consultare cu ONGurile furnizoare de servicii sociale din Romania, cât și cu autoritățile publice locale, va realiza la inceputul anul 2015 o analiza a impactului noii directive asupra serviciilor sociale din Romania.
Cele doua directive (Directive on public procurement si Directive on concession contracts) care au fost votate de Parlamentul European în ianuarie 2014 și adoptate de Consiliu în febuarie 2014, pot fi consultate aici:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2014.094.01.0065.01.ENG
Alte link-uri utile, pe aceasi tema:
European Commission, Debate on Social services of general interest:
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=794
European Commission, Public procurement reform. Fact sheet no 8: Social aspects of the new rules:
http://ec.europa.eu/internal_market/publicprocurement/docs/modernising_rules/reform/fact-sheets/fact-sheet-08-social_en.pdf
European Commission (2014), Fact Sheets Revision of public procurement directives, Fact Sheet nr 8. Social Aspects of the new Rules:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2014.094.01.0065.01.ENG
European Commission (2014), Frequently asked questions on the new Directive on concessions: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-14-19_en.htm?locale=en.