Până pe data de 20 octombrie 2015, proiectul de hotărâre pentru aprobarea regulamentelor cadru de organizare și funcționare ale serviciilor publice de asistență social și a structurii orientative de personal se află în dezbatere publică.
Hotărârea menționează că în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, consiliile locale și consiliile județe au obligația adoptării hotărârilor de consiliu local/județean/consiliul local al sectoarelor municipiului București/Consiliul General al Municipiului București pentru conformare cu prevederile art.41 și ale art.113-116 din Legea asistenței sociale nr.292/2011 și adoptarea regulamentelor de organizare și funcționare ale serviciilor publice de asistență socială în baza regulamentelor-cadru prevăzute de prezenta hotărâre.
După 3 ani de la intrarea în vigoare a Legii asistenței sociale nr.292/2011, se constată faptul că nu toate autoritățile administrației publice locale au adoptat hotărârile de consiliul local/județean în aplicarea prevederilor Legii nr.292/2011. Principalele aspecte de nerespectare a prevederilor legislației în vigoare, constatate în procesul de acreditare, sunt următoarele:
- nerespectarea prevederilor art. 113-115 din Legea asistenței sociale nr.292/2011, conform cărora autoritățile administrației publice locale furnizează serviciile sociale numai prin serviciul public de asistență socială înființat după caz în subordinea consiliului județean, a consiliului local sau, în cazul comunelor, în aparatul de specialitate al primarului; prin urmare, centrele de servicii sociale funcționează (potrivit art.41 Legea asistenței sociale nr.292/2011) numai în cadrul sau în subordinea serviciului public de asistenţă socială și nu în directa subordine a consiliului local/județean sau în coordonarea altor structuri decât serviciul public de asistență socială.
- nerespectarea obligației de înființare a serviciilor publice de asistență socială la nivel de direcție în situația UAT municipiu/oraș. Din 186 de SPAS la nivel de oraș/municipiu, mai mult de jumătate – ar rezulta din analiza registrului furnizorilor acreditați, că funcționează ca și compartimente/servicii în aparatul de specialitate al primarului. Potrivit legii, toate UAT ar trebui să înființeze SPAS pentru realizarea atribuțiilor prevăzute de lege în 2 ceea ce privește serviciile sociale și beneficiile de asistență socială. Și cu toate acestea, deși SPAS au obligația realizării atribuțiilor privind furnizarea serviciilor sociale, cel puțin a pachetului minim de servicii de asistență comunitară (reprezentat de evaluarea nevoilor sociale ale comunității, întocmirea planului inițial de intervenție, servicii de informare și consiliere a comunității, realizarea măsurilor de prevenire a marginalizării sociale, etc., până la data de 09.06.2015, numai 868 de SPASuri au depus cereri de solicitare a acreditării, iar 786 dintre acestea fiind soluționate. Dacă la nivelul județelor și al Municipiului București toate DGASCP și DGMB au solicitat și obținut acreditarea ca furnizor de servicii sociale, potrivit noii proceduri, la nivelul municipiilor, orașelor și comunelor numai 26% au solicitat și numai 23% au obținut acreditarea până la data de 09 iunie 2015. Numai 821 din 3181, respectiv numai 26% au depus cereri de acreditare ca furnizori de servicii sociale și au primit acreditarea 738 din 3181, respectiv, numai 23%. La nivelul orașelor și municipiilor, aproape 60% au solicitat și obținut acreditarea. Principala motivație invocată de reprezentații SPAS-urilor este lipsa resurselor umane, iar unul dintre criteriile pe care trebuie să îl îndeplinească în vederea acreditării este reprezentat de resursa umană, respectiv de personal calificat în domeniul asistenței sociale/managementului serviciilor sociale sau cu experiență în domeniul managementului serviciilor sociale.
Potrivit prevederilor HG nr.1434/2004, Directorul DGASPC constată contravenţiile şi propune aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 135 din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, ceea ce este în contradicție cu atât cu prevederile art.135 alin.(3) din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului conform cărora responsabilitatea constatării contravențiilor și aplicării sancțiunilor este partajată între mai multe instituții (Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, consiliul judeţean, respectiv consiliul local al sectorului municipiului Bucureşti), cât și cu prevederile Legii asistenței sociale nr.292/2011 conform cărora DGASPC nu are atribuții de control, acestea fiind reglementate exclusiv în sarcina inspectorilor sociali. Prin urmare, proiectul hotărârii de Guvern propune eliminarea acestor atribuții din regulamentul cadru de organizare al direcției generale de asistență socială și protecția copilului. De altfel, prevederea referitoare la exercitarea controlului de către consiliul județean (și nu de către DGASPC) asupra SPAS-urilor municipale și la nivel de comună este în contradicție cu principiul autonomiei locale reglementat de Legea administraţiei publice locale nr.215/2001.
Noul proiect de hotărâre este adoptat cu scopul de a rezolva aspectele mai sus menționate, dar în același timp, reiterăm faptul că accesul mediului non-guvernamental la fondurile publice a fost unul limitat, deși furnizorii de servicii sociale din această arie reprezintă jumătate din ponderea totală a furnizorilor, la nivel național.
Propunerile, sugestiile şi opiniile cu privire la acest proiect pot fi transmise la adresa de e-mail dezbateri@mmuncii.ro în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării pe site (09.09.2015 -18.09.2015)
Textul integral al proiectului de hotărâre poate fi accesat aici:
http://www.mmuncii.ro/j33/images/Documente/Proiecte_in_dezbatere/2015/2015-09-09-proiect-HG-SPAS.pdf
Anexa 1 la prezenta hotarare reprezinta regulamentul cadru pentru serviciile aflate in subordinea Consiliilor Județene, Anexa 2 pentru cele aflate în subordinea Consiliilor Locale, iar Anexa 3 pentru cele organizate la nivelul comunelor.