In Romania, guvernarea deschisa nu a facut si nu face parte din programul niciunui partid, al niciunei institutii. Paradoxal, nici actualul prim-ministru, in administratia caruia subiectul a dobandit pentru prima data o forma concreta, nu promoveaza si nu isi asuma incurajarea participarii publice, colaborarea dintre cetateni si institutii si transparentizarea institutiilor.
„Guvernarea deschisa nu este respinsa public de nimeni, dar nici nu beneficiaza de o abordare coerenta.”, subliniaza raportul „Guvernare deschisa si date publice deschise in Romania”, publicat la data de 30 septembrie, de Fundatia pentru o Societate Deschisa.
La sfarsitul anului 2011, cand Romania a semnat initiativa internationala Open Government Partnership (OGP), care promoveaza guvernarea deschisa prin intermediul noilor tehnologii, existau deja legea accesului la informatii de interes public (544/2001), legea privind transparenta decizionala in administratia publica (52/2003), legea privind reutilizarea informatiilor detinute de institutiile publice (109/2007), legi care stau la baza unui proces deschis de guvernare.
Aderarea Romaniei la OGP a fost urmata de un Plan National de Actiune (2012-2014) care prevedea deschiderea datelor detinute de autoritati si institutii publice si implementarea unor servicii de guvernare electronica, precum obtinerea cetateniei online sau accesul la legislatia nationala online. Proiectele au depins insa de vointa si bugetele institutiilor, fara obligatia expresa de a le duce la indeplinire. In prezent, daca accesam sectiunile date deschise de pe website-urile ministerelor, exista posibilitatea sa gasim acte normative si comunicate de presa, cum se intampla in cazul Ministerului Educatiei Nationale.
La inceputul anului 2013, in urma eforturilor de advocacy ale activistilor in domeniul datelor deschise si al guvernarii electronice, a fost creat Departamentul pentru Servicii Online si Design (DSOD), in Cancelaria Primului-Ministru, care a devenit structura responsabila de implementarea Parteneriatului pentru o Guvernare Deschisa in Romania, menit sa introduca noile tehnologii in activitatile desfasurate de administratia publica. Cu toate acestea, nu exista un buget publicat si nu este clar care sunt resursele alocate pentru implementarea acestor activitati. Mai mult, unele atributii intra si in competenta Ministerului Societatii Informationale (MSI). DSOD nu are puteri decizionale si nici instrumente coercitive la dispozitie, astfel incat autoritatile publice participa mai degraba in mod voluntar la initiativele sale. Altfel spus, guvernarea deschisa este optionala.
Pentru perioada 2014-2016, Guvernul Romaniei a aprobat un nou Plan de Actiune, care contine termene limita clare si institutii responsabile pentru implementarea proiectelor de guvernare deschisa si propune o pltforma colaborativa care sa vegheze asupra implementarii, alcatuita din administratia publica si din societatea civila activa pe subiect. Printre proiectele asumate in noul plan se regasesc publicarea centralizata a informatiilor de interes public pe un website unic, inventarierea seturilor de date de catre autoritatile publice de la nivel central si de catre institutiile aflate in subordine, angajament care nu a fost finalizat anterior si care arata potentialul datelor, publicarea in format deschis a datelor detinute de Ministerul Sanatatii, cu precadere in domeniul achizitiilor publice din unitatile sanitare.
Desi actualul Plan National de Actiune OGP 2014-2016 cuprinde angajamente importante, care constituie fundamentele unei politici publice pentru guvernare deschisa, acestea trebuie asezate intr-un cadru institutional care sa potenteze eforturile in domeniu, atrag atentia autorii raportului „Guvernare deschisa si date publice deschise in Romania”.
Pentru o politica de guvernare deschisa coerenta, Raportul subliniaza necesitatea unei asumari politice la nivel inalt care sa se traduca in coduri de etica si regulamente ale institutiilor publice, asumarea planurilor de actiune ca documente cu putere juridica sporita, precum hotarari de guvern, introducerea unor standarde si sanctiuni corespunzatoare pentru aplicarea legislatiei privind transparenta decizionala.
Totodata, raportul recomanda coordonarea infrastructurii IT la nivelul intregii administratii publice, care sa vina in sprijinul eforturilor de centralizare si de transparentizare a informatiilor de interes public.
La evenimentul de lansare au participat reprezentanti ai Guvernului, Ministerului Sanatatii, Ministerului Muncii, Ministerului Afacerilor Interne si ai Ambasadei Statelor Unite, Marii Britanii, Norvegiei si Olandei.
Raportul Guvernare deschisa si date publice deschise in Romania face parte seria Rapoartele societatii deschise, o serie de cinci analize de politici, una generala pe tema datelor deschise si a guvernarii electronice si patru specifice despre : contracte public-private transparente, resurse educationale deschise, bugete publice deschise si date deschise in cultura.
Rapoartele societatii deschise completeaza lipsa informatiilor, fundamenteaza dezbaterile si deciziile de politici publice despre date deschise in Romania, fiind resurse utile atat celor care se afla in pozitii de decizie, cat si functionarilor publici.
Rapoartele societatii deschise deschise sunt finantate prin granturile SEE 2009-2014, in cadrul Fondului ONG in Romania.
Pentru informatii oficiale despre granturile SEE si norvegiene accesati www.eeagrants.org
Detalii despre raportul Guvernare deschisa si date publice deschise in Romania puteti obtine de la Claudia Iordache, specialist comunicare, pe adresa claudia.iordache@fundatia.ro.
Raportul poate fi citit AICI
Sursa: fundatia.ro / Data: 3-10-2014