Nu mai este o noutate că indiferent de domeniul de activitate, cei 3137 de furnizori de servicii sociale au fost obligați să-și reevaleze modul în care pot presta serviciile sociale.
Ca un croitoraș cu un material altădată suficient, dar acum nu prea, au tot măsurat, au recalibrat, au reașezat și până la urmă au tăiat, au cusut. Ceea ce a ieșit e tot haină, cu un model atipic, dar acoperitoare în mare parte, pe care admit să o poarte decât să nu fie îmbrăcați.
Pandemia le-a modificat modelul de lucru și i-a obligat să treacă măcar parțial pe online. Cât la sută din activitatea din serviciile sociale se desfășoară în online, nu știe nimeni cu precizie. Sunt servicii care nu pot fi realizate decât în contact direct cu beneficiarul- iar cu acestea nu există decât varianta clasică de prestare.
Standardele de calitate și cele de cost sunt concepute doar pentru acestea. Tocmai de aceea, în discuția cu conducerea Agenției Naționale de Plăți și Inspecție Socială a reieșit ca imperios necesară introducerea în standardele de calitate a unor mențiuni privind noua modalitate de realizare a serviciilor sociale- în online, pentru acele servicii care au suferit această adaptare.
Confederația Caritas și partenerii săi din rețeaua FOCUS – organizațiile sociale catolice sunt parte a acestui dialog constructiv, alături de alte federații și rețele, astfel încât standardele să fie îmbogățite și cu experiența de lucru pe durata pandemiei.
Scopul e nu doar transcrierea în norme a unei realități, ci mai ales asigurarea respectării calității și crearea posibilității recunoașterii și subvenționării serviciilor în forma actuală.
Nu știm dacă anul următor ne va găsi tot în pandemie, dar sigur va găsi serviciile sociale adaptate la o imensă provocare care a schimbat fața lumii.