Durata și perioada de raportare: | 16 luni / 01.01.2016 – 31.04.2017 |
Aplicant: | Confederaţia Caritas România |
Partener: | Asociația C.A.R.P Omenia București |
Finanțator: | Programul de Cooperare Elvețiano-Român |
Proiectul “Cetățeni activi la puterea a 3a!” a urmărit să crească capacitatea persoanelor vârstnice de a se implica activ în influențarea deciziilor și politicilor publice pentru crearea de condiții favorabile unei îmbătrâniri demne și active.
Acest scop a fost in practică prin atingerea a două obiective specifice:
Obiectiv 1:
Dezvoltarea de competențe și abilități în lobby și advocacy pentru 30 de reprezentanți ai asociațiilor/grupurilor formate din persoane vârstnice
Obiectiv 2:
Valorizarea persoanelor vârstnice prin promovarea în spațiul public a unei imagini pozitive despre bătrânețe și creșterea respectului față de seniori în randul politicienilor si a generatiilor tinere
Rezultate obținute:
- 10 consultări, organizate sub forma Cafeneaua Seniorilor, în 10 localități din România: București, Câmpulung Muscel, Timișoara, Copșa Mică, Cluj-Napoca, Satu-Mare, Oradea, Brăila, Iași și Ploiești.
- 336 de participanți la consultarile naționale, din care: 262 seniori activi, 42 reprezentanți ai autoritățiilor locale, 9 reprezentanți Mass-Media, 16 reprezentanți ONG. Întâlnirile au oferit cadrul pentru dezbateri referitor la situația vârstnicului în societatea românească, la problemele cu care seniorii se confruntă și s-au formulat recomandări pentru un cadru legislativ favorabil vârstnicilor.
- 30 de reprezentanți ai asociațiilor de pensionari și /sau voluntari vârstnici (65+) membrii ai unor grupuri de inițiativă civică au dobândit comptenețe în lobby și advocacy în cadrul a doua sesiuni de instruire
- Constituirea Parlamentului Seniorilor, grup reprezentativ pentru persoanele vîrstnice în relația cu decidenții politici și comunicarea cu Guvernul si Parlamentul României.
- Elaborarea în premiera de către persoane vîrstnice a unui plan de lobby si advocacy și redactarea unui Document cu amendamente aduse la Legea nr. 17/2000, lege privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată în 2007
- 78 de parlamentari, membrii în comisiile de specialitate din Senat și Camera Deputaților, interpelați de Parlamentul Seniorilor pentru a le le prezenta recomandările de îmbunătățire a legislației
- 6 participări ale Parlamentului Seniorilor în Comisiile de specialitate din Parlamentul României
- Ca urmare a lobby-ului, Parlamentul Seniorilor a influențat crearea unei noi subcomisii pentru respectarea drepturilor persoanelor vârstnice din România în cadrul Comisiei pentru Drepturile Omului, Muncă și Protecție Socială, CD/ Parlamentului României.
- 543 de cetateni au fost expusi mesajului prin organizarea a 5 evenimente indoor și unul outdoor cu expoziția de fotografii „Lumini și umbre în viața senioilor” care a prezentat ipostaze ale seniorilor în societatea românească, în următoarele locații: Biblioteca Națională a României (27.10 – 06.11.2016), Facultatea de Sociologie și Asistență Socială (21.11-04.12.2016), Teatrul Metropolis (06-20.12.2016), Catedrala Sf. Iosif (28.04-09.05.2017) și în cadrul Forumului Seniorilor, la Capital Plaza Hotel (25.04.2017). Termenul de expunere pentru fiecare expoziție a fost de 2 săptămâni.
- Expoziția outdoor a fost organizată în centrul Bucurestiului, Km 0, la Muzeul Municipiului București – Palatul Șuțu. Fotografiile au fost expuse în zona exterioară a muzeului, în zona Universitate pentru a asigura o bună vizibilitate pentru toti trecătorii. Expozitia s-a desfășurat pe o perioadă de 2 saptamani, în luna martie a anului 2017.
- 642 persoane au vizionat expozitia în variantă digitală în mediul online (campania dedicată pe contul Google Adwords)
- Organizarea primului Flash Mob intergenerațional din România, cu ocazia zilei internaționale a persoanelor vârstnice – 1 octombrie – într-un spațiu public din București (Mall Sun Plaza). 15 voluntari seniori și 15 voluntari tineri au transmis mesajul de solidaritate între generații prin dans.
- 300 de persoane au fost prezente la Flashmob și 2.010.438 de internauți au urmărit filmul post-eveniment diseminat pe Internet.
- Realizarea unui Document de Poziție adresat și prezentat reprezentanților autorităților centrale (Parlamentul României și ministerelor de resort), care cuprinde: un studiu general asupra situației și problematicilor persoanelor vârstnice, o evaluare a impactului strategiei naționale privind strategia pentru îmbătrânire activă și solidaritate între generații, recomandări pe 5 piloni de acțiune: asistență socială, servicii sociale, îmbătrânire activă, participare civică și excluziune financiară.
- Organizarea, în premieră în România, a Forumului Seniorilor, eveniment care a reunit 141 de participanți: seniori implicați în acțiuni de promovare și apărare a drepturilor persoanelor în vârstă, parlamentari, reprezentanți ai autorităților locale și centrale, ONG-urilor, Mass-Media și alți parteneri strategici.
- Discuțiile inițiate au adus în atenție problemele actuale ale persoanelor în vârstă, precum și recomandările privind o legislație benefică pentru persoanele în vârstă, recomandări propuse de membrii Parlamentului Seniorilor din România. Au fost dezbătute teme legate de situația actuală a persoanelor vârstnice, de cadrul legal care le vizează, documentul de poziție și recomandările membrilor Parlamentului Seniorilor. În cadrul evenimentului au fost prezentate mesaje de susținere din partea Age Platform Europe și Caritas Europa.
Durata și perioada de raportare: | 20 luni / 01.04.2014 – 30.11.2015 |
Aplicant: | Confederaţia Caritas România |
Partener: | Asociația Caritas Alba Iulia, Fundația Alături de Voi, Asociația Caritas Satu Mare, Fundația Pentru Voi, Organziația Caritas Norvegia |
Finanțator: | EEA Grants Fondul ONG / FDSC |
Proiectul „ONG-uri mai puternice împreună!„ a inclus activități de lobby și campanii de advocacy pentru a crea noi oportunități de accesare a finanțărilor public de către ONG-urile furnizoare de servicii sociale prin urmărirea a trei obiective specifice:
Obiectivul specific 1:
Stimularea colaborării între ONG-uri în vederea creșterii reprezentativității furnizorilor privați non-profit de servicii sociale și a îmbunătățirii dialogului cu autoritățile centrale și locale.
Obiectivului specific 2:
Dezvoltarea capacității de advocacy și de formulare a politicilor publice a 26 de reprezentanți ai ONG-urilor furnizoare de servicii sociale în vederea influențării deciziei autorităților locale de a crește bugetul alocat pentru serviciile sociale.
Obiectivul specific 3:
Sporirea vizibilității impactului pozitiv generat de serviciile sociale furnizate de ONG-uri în rîndul a cel puțin 100 de autorități și instituții publice locale și centrale și a cel puțin 30.000 de cetățeni în vederea creșterii nivelului de informare și conștientizare privind nevoia de dezvoltare a acestor servicii.
Rezultate obținute:
- Organizarea a 15 workshop-uri de consultare organizate în cinci regiuni din țară. Consultările au urmărit obținerea de recomandări direct de la reprezentanții ONGurilor licentiate ca furnizori de servicii sociale, ai APLurilor, DGASPCurilor, SPASurilor în vederea elaborării unui model de finanțare sustenabilă a serviciilor sociale.
- 271 reprezentanti ai ONG-urilor și a 138 reprezentanti ai autoritailor publice au participat ativ la consultări
- Organizarea Forumului Serviciilor Sociale, o platformă de dialog și de lucru în comun pentru reprezentanții autorităților și ai ONGurilor, care a reuni 62 de specialiști din cele două sectoare.
- Organizarea unei Conferințe naționale cu tema „Serviciile Sociale …Încotro? Viziune asupra sustenabilității financiare a serviciilor sociale în România” Care a readus la masa dezbaterilor 80 de reprezentanți din sectorul ONG si 35 din partea autoritătilor publice centrale și locale.
- Elaborarea si diseminarea către autoritățile centrale si locale a Documentul de Politică Publică în care s-a prezentat un model concret de finanțare a serviciilor sociale pentru 5 ani, incluzînd măsuri realiste cu indicarea potențialelor surse de finanțare.
- Organizarea camapniei de informare și sensibilzare a publicului larg pe tema serviciilor sociale. Mesajul campaniei a fost transmis prin intermediul Petiției Da Servicii Sociale! Campania a coalizat peste 130 de ONGuri furnizoare de servicii sociale și un număr semnificativ de APLuri.
- 52 de întâlniri față-în-față cu decidenți care puteau influența politicile publice; dialogul direct a contribuit la o mai bună înțelegere a rolului și impactului serviciilor sociale comparativ cu măsurile de asistență socială pasivă (prestațiile).
- Dezvoltarea de abilități de advocacy la 26 de specialiști din ONG-uri furnizoare de servicii sociale în cadrul unui curs de instruire sustinut de experți din caritas Norvegia.
- Schimb de experiență între echipa de proiect și organiziații ale societății civile din Norvegia realizat în cadrul vizitei de lucru, care avut loc la Oslo in iunie 2014.
- Capitalizarea acestei experiente și diseminarea publică a raportului: România și Norvegia – analiză comparativă între cele doua sisteme de asistenta socială.
- Campania de advocacy pentru solidaritate cu persoanele care trăiesc în sărărcie a avut ca vârf evenimentul „Un milion de stele” organizat în data de octombrie 2015 simultan în 54 de localități din România a ajuns, prin canale și instrumente de promovare media online si tradițională, la un număr de 3.826.302 de cetățeni.
- Nivel de informare crescut in rândul ONGurilor prin redactarea si diseminarea lunară a 20 de numere ale newsletterului realizat în cadrul activității de monitorizare a politicilor și legislației în domeniul social.
- Capacitate organizaționala crescută a Caritas România prin optimizarea procesului de consultare și luare a deciziilor la nivelul Consiliului Director al Confedrației Caritas România, actualizarea statutului și elaborarea unui manul de proceduri interne.
Durata și perioada de raportare: | 30 luni / 01.01.2013 – 30.06.2015 |
Aplicant: | Confederaţia Caritas România |
Partener: | Asociația Crucea Alb-Galbenă, Asociatia 4 Change, Asociația Equilibre, Asociația ADAM |
Finanțator: | Programul de Cooperare Elvețiano-Român |
Prin proiectul SenioriNet – reţea ONG de servicii dedicate persoanelor vârstnice am urmărit să creştem implicărea ONGurilor în formularea de politici sociale şi strategii adresate persoanelor vârstnice. Scopul a fost: consolidarea capacităţii ONGurilor din sectorul social în vederea creşterii accesului vârstnicilor din România la servicii de îngrijire la domiciliu. Acest scop a fost atins prin doua obiective specifice:
Obiectiv 1:
Sporirea vizibilităţii serviciilor de îngrijire la domiciliu oferite de membrii reţelei în vederea creşterii nivelului de informare şi conştientizare
Obiectiv 2:
Stimularea dialogului între autorităţi şi sectorul ONG pentru creşterea contribuţiei acestora în domeniul protecţiei vârstnicilor.
Realizarea principală și cea mai durabilă este constituirea retelei SenioriNet. Aceasta a rămas activă si iși susține în continuare scopul, acela de a reprezenta și a valorifica experienta ONGurilor din domeniul social si medical la dezvoltarea de politici publice adresate persoanelor vârstnice şi la creşterea accesului acestor personae la servicii de îngrijire la domiciliu.
Împreună, organizațiile membre SenioriNet reunesc 323 angajați (personal specializat, social și medical) care sprijină anual peste 15.000 de persoane vîrstnice prin servicii: Îngrijire şi asistenţă medicală la domiciliu, Sprijn pentru (menaj, cumparaturi, insoţire etc), Recuperare și reabilitare, Integrare socială, Educație pentru sănătate/prevenire, Adaptarea ambientului, Consiliere sociala, Distribuire hrana, Teleasistenta, Ingrijire paliativa
Rezultate obținute:
- 58 ONGuri active în domeniul serviciilor de îngrijire socio-medicală la domiciliu pentru vârstnici au aderat la reteaua SenioriNet
- 34 de profesionisti din sectorul ONG au fost instruiți în advocacy şi lobby în cadrul unui progra de formare cu două sesiuni (Constanţa, mai 2014 si Brașov, iulie 2014)
- 240 reprezentanţi ai autorităţilor şi instituţiilor publice locale şi centrale au fost constientizaţi cu privire la beneficiile serviciilor de îngrijire la domiciuliu adresate vârtsnicilor
- Cel puţin 10 000 cetăţeni sunt mai informaţi cu privire la beneficiile serviciilor de îngrijire la domiciuliu adresate vârtsnicilor.
- Realizarea si publicarea unor rapoarte de cercetare: Analiză a domeniului îngrijiri la domiciliu (2014), Barometru de opinie privind necesitatea dezvoltării serviciilor de îngrijire la domiciliu (140 de ONGuri şi autorităţi au răspuns la chestionar)
- Cartografierea a 403 furnizori, publici si privaţi non profit, de servicii sociale şi medicale, adresate persoanelor vîrstnice
- Strategia de dezvoltare a rețelei SenioriNet rezultată în urma consultărilor la Atelierul de planficare strategică ( februarie 2014, Miercurea Ciuc / 34 participanţi)
- Consultări în cadrul a 16 mese rotunde organizate în 15 localități: Bacau, Buzau, Constanta, Timisoara, Slatina Timis, Orastie, Giurgiu, Braila, Targoviste, Talpa, 2 * Bucuresti, Focsani, Brasov, Pitesti.
- 2 evenimente la nivel național: Forumul Furnizorilor de Îngrijiri la Domiciliu (iunie 2014, Sinaia / 74 participanti), oportunitate de a lucra împreuna, ONGuri și autorități asupra cadrului legal de funcționare și finanțare a serviciilor adresate vîrstnicilor; Conferința Națională a Furnizorilor de Îngrijiri la Domiciliu (iunie 2015)
- Document de Poziție / apel către decidenți să sprijine dezvoltarea sectorului serviciilor de îngrijire la domiciliu, semnat de toți participanții la Forum
- 280 de reprezenttanți DGAPC, SPAS, Consilii Județene și locale, AJPIS, membrii ai Parlamentului și ONGuri informați și conștienți de beneficiile îngrijirii vîrstnicilor la domiciliu comparativ cu sistemul instituționalizat.
- Un Ghid de bune practici cu modele de servicii adresate varstnicilor, tipărit în 1000 exemplare şi diseminat către ONGuri și autorităţi din toata ţara.
- Platforma web: seniorinet.ro
Durata și perioada de raportare: | 24 luni / 01.06.2017 – 30.09.2019 |
Aplicant: | Confederaţia Caritas România |
Partener: | Caritas Alba Iulia (Centrul de zi din Ojdula CV), Centrul Diecezan Caritas Iasi (Don Bosco ), Caritas Timișoara (Centrul de zi din Periam) |
Finanțator: | Caritas Viena |
Proiectul DARE a fost implementat în trei țări: Romania, Ucraina si Rep. Moldova cu scopul de a contribui la dezvoltarea personală deplină a copiilor aflați în dificultate din cele trei țări prin educație și inovare sociala. In cadrul proiectului au fost pre-testate metodologii educationale innovative, s-au furnizat cursuri de formare in domeniul parenting si al psihologiei copilului si s-au derulat activități de creștere a capacității organizaționale (fundraising si advocacy în protecția copilului). Rolul Confederației Caritas România în cadrul acestui proiect a fost de a promova metodologiile educaționale și de parenting la nivelul autorităților centrale din România prin activități de lobby și advocacy.
Aceste activități au fost structurate pe trei piloni:
Pilon 1 / Obiectivul 1: CRESTERE & IMPLINIRE / REALIZARE
Copiii s-au bucurat de oportunități de învățare, pentru a atinge obiectivele educaționale și pentru a dezvolta atitudini și abilități de viață independentă.
Pilon 2/ Obiectivul 2: IUBIRE & SPRIJIN
Părinții și-au îmbunătățit abilitățile parentale și auprimit mai mult sprijin pentru a-și ajuta copiii în dezvoltarea și integrarea lor școlară și socială.
Pilon 3 / Obiectivul 3: IMPACT & SUSTENABILITATE
Organizațiile partenre si-au sporit competențele în lobby, advocacy și strângere de fonduri, cu scopul de a promova schimbări sistemice în ceea ce privește drepturile și nevoile copiilor și tinerilor, la nivel național și regional, precum și pentru a obține rezultate durabile.
Rezultate obținute:
- 300 de lucrători sociali, educatorii, profesionisti care lucreaza cu copiii au devenit agenți ai schimbării după ce au urmat cursurile de formare și workshop-urile tematice (SOLE/ Self Organized Learning Environment si Mindfulness/ Disciplina pozitiva/Educatia parintilor)
- Au fost finanțate 9 proiecte de intervenție, dezvoltate la nivel comunitar de copii si tineri asociați sub forma Parlamentul Copiilor
- O rețea regională de competențe în domeniul educației copilului este formata (RO, UA, MD)
- 120 de părinți au dobândit competențe parentale
- Organizațiile partenere au dezvoltat abilități de lobby și advocacy
- Organizațiile partenere și-au crescut capacitatea de strângere de fonduri, management financiar și și-au actualizat procedurile de protectia copilului in centrele de zi
- 52 de specialiști au participat la consultarea stakeholders (autoritati centrale si locale, ONGuri, institutii scolare) la nivel national in domeniul protectiei copilului (mai 2018, Bucuresti)
- Un document de pozitie privind drepturile copiilor din cele trei tari, comun, a fost redactat si comunicat public la tabara de vara de la Chisinau (august 2018)
- O cercetare ale cărei rezultate au fost baza Documentului de poziție privind situația centrelor de zi din România, publicat in cadrul conferinței europene a EASPD (mai 2019).