Cele zece organizații Caritas diecezane/eparhiale membre ale Confederației Caritas România ofere servici și programe sociale în aproape toate regiunile ale țări. Aproape toate centre și servicii Caritas sunt licențiate de către Ministerul Muncii și Protecției Sociale.
Tip de centru/serviciu social | Nr. de centre și programe | Nr. de beneficiari |
Programe pentru persoane cu dizabilități adulte | 4 | 83 |
Alte centre sociale | 4 | 147 |
Centre rezidențiale pentru copii | 6 | 69 |
Centre rezidențiale pentru vârstnici | 12 | 403 |
Cantine sociale | 9 | 358 |
Centre de zi pentru adulți și vârstnici | 11 | 585 |
Centre de zi pentru copii | 32 | 1491 |
Centre de zi pentru copii cu dizabilități | 8 | 335 |
Centre de îngrijire la domiciliu | 44 | 4486 |
Programe de consiliere și comunitare | 12 | 773 |
Total | 142 | 8730 |
Informații de contact despre organizațiile membre găsiți aici!
Câteva exemple de centre și proiecte Caritas
Proiectul are ca și scop furnizarea de servicii de recuperare la domiciliu pentru copii și tineri cu dizabilități din mediul rural din județe Alba, Mures și Sibiu care nu au acces la un centru de recuperare în apropierea domiciliului. Acești copii se confruntă cu o rată de abandon școlar ridicată și chiar lipsa scolarizării. Nu există alternative educaționale și comunitare pentru copiii și tineri cu dizabilități din mediul rural, care astfel de multe ori ajung în marginalizarea și izolarea.
In anul 2019, cele trei echipe mobile au deservit un număr de 100 beneficiari din 28 de localități rurale. Echipele mobile Caritas oferă servicii de recuperare si reabilitare, dar și de asistensta sociala si acompaniere si sprijin pentru copiii și familile lor. Serviciile și procedurile sunt furnizate individual la domiciliul beneficiarului în funcție de programul copiilor, dar minim o întâlnire/vizită cu specialiștii pe săptămână.
In cadrul echipelor își desfășoară activitatea următorii specialiști: asistent social, psiholog/psihopedagog, kinetoterapeut/maseur, logoped.
„Casa Sfânta Maria a Apostolilor” din Timișoara este un adăpost pentru femeile care au fost supuse violenței domestice, aici pot locui împreună cu copiii lor. Funcționează din 2003. Adăpostul oferă cazare și trei mese în fiecare zi, servicii de asistență socială, asistență psihologică și psihopedagogică de specialitate de către un personal calificat.
Adăpostul are o capacitate de a caza într-un spațiu adecvat 12 femei împreună cu copiii lor pe o perioadă de maxim 60 de zile ce se poate prelungi în situații excepționale cu încă 30 de zile. Beneficiarele sunt încurajate să-și recapete inițiativa și să-și modeleze propria lor viață.
In anul 2019 au beneficiat de serviciile Adăpostului un număr de 38 de femei si 26 de copii. Personalul care își desfășoară activitatea profesionala in Adăpost a oferit totodată sprijin beneficiarelor in găsirea unui loc de munca, in recuperarea actelor de identitate sau în obținerea unora noi, au însoțit beneficiarele in toate demersurile necesare pentru ieșirea din situația de criza.
În Centrele de Zi de Dezvoltare şi Educaţie Timpurie dezvoltăm în mod jucăuș deprinderile de bază cum ar fi mișcarea, echilibrul, orientarea în timp și spațiu, vorbirea, deprinderile sociale, atenția, memoria, sensul ritmic. Punem accent pe urmărirea dezvoltării copilului mic (0-6 ani), pe aprofundarea relației copil-părinte, pe socializarea familiilor în care cresc copii mici şi pe oferirea de model. Structura programelor corespunde vârstei şi necesităţilor copiilor, şi se desfăşoară în mod regulat, săptămânal individual sau în grup. Copiii şi părinţii participă de-a lungul anului în activităţile tematice organizate cu ocazia sărbătorilor actuale, acestea având efect de formare a comunităţii.
În centrele din cele 11 localități din județele Mureș și Harghita, clienții pot alege din următoarele servicii: informare şi consiliere individuală psihologică, asistenţă socială şi psihopedagogică; dezvoltare şi educare timpurie; gimnastică ritmică; grup de sprijin pentru gravide și pentru părinţi.
Proiectul FRUMOSS are ca obiectiv general dezvoltarea și implementarea de măsuri integrate, prin activități specifice reducerii riscului de sărăcie și excluziune socială, pentru un număr de 560 de persoane din cele 3 zone marginalizate, aferente orașului Târgu Frumos.
Proiectul, implementat în perioada februarie 2018 – februarie 2021 și cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, este implementat de Centrul Diecezan Caritas Iași în calitatea de beneficiar în parteneriat cu SC Kinego SRL, Primăria orașului Târgu Frumos și Școala gimnazială „Ion Creangă” din Târgu Frumos.
În cadrul proiectului, 100 de elevi și părinții lor beneficiază de servicii educaționale. Peste 300 de persoane adulte au posibilitatea de a participa la cursuri de formare profesionale și sunt sprijinițe în găsirea unui loc de muncă sau în înființarea unei proprii afaceri.
De asemenea un nou centru comunitar multifuncțional integrat oferă servicii sociale și medicale (de exemplu îngrijire la domiciliu) pentru populația vulnerabilă din Târgu Frumos.
Centrul de Integrare Socioprofesională din cadrul Fermei „Pater Paulus” din Bacova este un serviciu social pentru persoanele fără adăpost, beneficiare ale Azilului de Noapte. Serviciile oferite de acest centru cuprinde toată gama de activități ce conduc la reintegrarea socioprofesională a beneficiarilor. În vederea susținerii acestui proiect s-a încheiat un parteneriat cu Direcția Generală de Asistenta Socială și Protecția Copilului Timiș în anul 2007.
Grupul ţintă sunt persoanele fără adăpost din cadrul Azilului de Noapte. Beneficiarii pot fi persoane singure sau familii.
Proiectul se derulează la o fermă, formată din 5 ha teren agricol, moară, producție de paste făinoase, producție de pâine, crescătorie de animale. Capacitatea centrului este de 16 locuri, ocupate de adulți fără adăpost (femei și bărbați) din Azilul de Noapte, chiar și de copiii acestora. Unitatea are caracteristicile unui mic sat și se preconizează a fi un punct de plecare pentru cei fără adăpost. Reușita în propria muncă le va reda oamenilor încrederea în sine și va favoriza reintegrarea lor în societate.
Căminul de bătrâni „Sf. Elisabeta” din Gheorgheni, acreditat şi licenţiat de către Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale, este o instituţie de asistenţă socială cu rolul de acordare de servicii sociale primare şi servicii sociale specializate pentru persoane în vârstă şi cu dizabilităţi. Experiența de 30 ani a organizației Caritas în domeniul îngrijirii persoanelor în vârstă, acordarea de îngrijire specială pentru bolnavii Alzheimer și pregătirea profesională a personalului fac din căminul nostru un cămin de încredere pentru familiile din centrul țării.
Pe lângă serviciul de asistenţă medicală şi îngrijire, persoanele în vârstă pot alege din diferite servicii de socializare şi petrecere a timpului liber:
• Îmbunătăţirea abilităţilor sociale ale asistaţilor, depăşirea dependenţelor, dobândirea independenţei sub diferitele ei aspecte: organizarea balurilor, îmbunătăţirea relaţiilor interpersonale, excursii.
• Educarea asistaţilor asupra modalităţilor practice de depăşire a unor probleme de sănătate: terapie cognitivă, grup de comunitate, terapie de grup cu efect recreativ, relaxant.
“Unii oameni, indiferent cât de mult îmbătrânesc, nu-și pierd niciodată frumusețea, ci doar și-o mută de pe fețe în inimile lor.” – Martin Buxbaum
Centrul Rezidențial ”Casa Frențiu” este soluția ideală atunci când vârsta începe să se împotrivească viselor, o rezolvare pentru problemele asociate bătrâneții, având privilegiul de a dărui o grijă sporită celor ce își privesc senectutea ca un lung prilej de a se bucura de viață.
Serviciile sociale acordate de Centru Rezidențial ”Casa Frențiu” sunt:
- Îngrijire personală;
- Asistenţă pentru sănătate;
- Recuperare/reabilitare funcţională;
- Viaţă activă şi contacte sociale;
- Integrare/reintegrare socială;
- Asistenţa în caz de deces;
Aceste servicii sunt acordate prin pachete de servicii, care sunt Standard, Silver și Gold în funcție de nevoile identificate în urma evaluării complexe a beneficiarului de către echipa multidisciplinară formată din medic, asistent medical, asistent social și psiholog.
Scopul centrului este îmbunătățirea calităţii vieţii beneficiarilor, asigurarea unei vieţi demne şi a unei bătrâneţi liniştite, sprijinirea socializării/resocializării, îngrijirea medicală adecvată, servicii oferite diferenţiate pentru fiecare beneficiar aparte, realizând astfel prevenirea marginalizării şi izolării sociale.
Cantina Socială funcționează din anul 2011 în forma actuală. Avem o bucătărie modernă care respectă toate standardele europene dar și o sală de mese în care beneficiarii pot servi prânzul în condiții decente și să socializeze cu voluntarii asociației.
Serviciul oferă beneficiarilor noștri și posibilitatea de a face duș, de a-și schimba hainele și de a-și menține igiena personală.
Dar, mai presus de a oferi zilnic o masă caldă celor aflaţi în dificultate, serviciul oferă beneficiarilor şansa de a ieşi din prejudecăţile şi “etichetele” cotidiene. Sprijinul primit aici îi ajută să se încadreze într-un program (ora mesei, ora duşurilor), să respecte anumite angajamente (condiţiile necesare pentru accesul la serviciile pe care le primesc aici), asumarea comportamentului şi a promisiunilor pe care aceştia le fac – lucruri pe care viaţa trăită pe stradă le-a şters treptat din felul lor de a fi.
În cadrul asociației funcționează un numar de cinci centre sociale destinate copiilor și familiilor provenite din medii defavorizate. Centrele sunt amplasate în județul Alba. Trei dintre aceste centre sunt localizate în mediul rural, în satele Cenade, Cetatea de Baltă și Bucerdea Granoasa, iar două sunt localizate în mediul urban, în orașele Blaj și Teiuș.
Numărul mediu lunar de beneficiari asistați la nivelul celor cinci centre este de 90 de copii, cu vârsta cuprinsă între 6 și 18 ani, aflați într-o anumită situație de vulnerabilitate.
Prin intermediul echipei multidisciplinare (asistent social, educator, psiholog), se urmărește abordarea integrată a problemelor întampinate de familie și copii, și oferirea de sprijin specializat pentru depășirea acestor situații de vulnerabilitate.
Derularea activităților se face în acord cu standardele de calitate pentru serviciile sociale stipulate de legislația în vigoare și conform metodologiilor interne proprii serviciului. Activitățile se desfășoară zilnic, în intervalul orar 12-16, cu excepția vacanțelor școlare și a zilelor libere stabilite conform legislației naționale.