“Sunt fericită că nu s-a închis Centrul nostru, pentru că pot să-mi fac temele, am tableta mea și doamna mea mă ajută la teme. Mă bucur că pot să petrec timpul și să povestesc cu doamna mea”, ne explică Maria (nume schimbat de autor) bucuria ei.
„Doamna mea” este Corina Andraș, coordonatoarea Centrului After School „Sfântul Martin”, deschis de Caritas Eparhial Oradea în localitatea Ioaniș, județul Bihor. Ea ne explică cum centrul s-a adaptat la noua realitate: „Chiar dacă școala se desfășoară acum în mediul online, copiii din familiile vulnerabile din localitate continuă să vină în centrul nostru. Aici participă în grupuri mici la orele predate de învățătoarele lor în online. Facem tot posibilul să aibă și ei o șansă în viața lor. Din fericire colaborăm foarte bine cu școala.”
Tabletele promise de guvern nici în ziua de azi n-au sosit la copii, dar în cadrul unui proiect finanțat de o organizație din Germania, centrul a fost dotat cu 50 de tablete cu legătură la internet. Astfel toți cei 45 de copii din clasele primare care frecventează centrul au din nou posibilitatea de a participa la școală. Urmăresc orele online la centrul after school, pregătesc temele împreună cu pedagogii centrului și zilnic primesc și un sandwich și un desert, bineînțeles respectând toate regulile de igienă și de distanțare fizică.
În primăvară, când s-au închis școlile pentru prima dată, situația Mariei și a celorlalți copii a fost disperată. Ea locuiește, împreună cu alți șase frați, cu părinții ei și cu bunica într-o casă mică. Familia trăiește din munca ocazională, locuri de muncă stabile nu prea există în zonă. Cinci copii școlari și-au împărțit singurul telefon al părinților pentru a participa la școala online, astfel accesul lor la educație fiind foarte limitat.
„În această perioadă dificilă am fost în contact permanent cu copiii noștri”, povestește Corina Andraș despre experiențele ei din perioada de stare de urgență. „Am vorbit cu ei la telefon, am încercat să îi susținem și am distribuit și pachete cu alimente. Copiii au mare încredere în noi și în această perioadă și părinții au realizat, cât de importantă este educația pentru copiii lor.”
Totuși, pentru unii copii a fost dificil să revină la școală în septembrie. „Avem un băiat care a refuzat să mai vină la centru și la școală în septembrie. M-am întâlnit de mai multe ori cu el și în cele din urmă am reușit să-l conving.“
Maria, în schimb, a așteptat toată vară să înceapă clasa a doua și să revină la centru: „Aici la centru, mă întâlnesc cu colegii mei. Dar sunt și tristă, pentru că trebuie să păstrăm distanța și nu pot să o îmbrățișez cu putere pe doamna mea. Și mai vreau din nou să facem serbări și să ne jucăm toți copiii împreună.”